Historia

s/s Yarmouth Castle'n tuho

Scannasin uudelleen tuo RS 1965 Nr 1.ssä olleen jutun. Pahus. Mutta kai täällä tilaa lienee...

Mutta aiheellinen juttu osittain vaikka lukea uudelleenkin! Kts Historia / Lehdet jne RS lehti 1965 Nr 1.

Tikkis 13.11.2020

--------------------------

Ohessa on Radiosähköttäjälehti  6/1965  Joulukuun numerosta  radiosähköttäjä Rauno Suomisen kirjoittama  kuvaus s/s  Yarmouth Castle'n  tuhoisasta matkan päästä Bahaman vesillä.

Tässä kuvataan  tulipalon tuhoaman matkustaja-aluksen pelastustoimiin osallistuneen Ms Finnpulpin radiosähköttäjän osallistumista hätäradioliikenteeseen, ja laivan muun henkilökunnan toimia ja havaintoja. Yarmouth Castlen tuhosta on kulunut kohta  48 vuotta. Uusia tällaisia radiosähköttäjän kuvailemaa liikennettä ei enää nyt satelliittien ja C-epirbien aikakaudella synnykään. Joten halusin tuoda tämän  unholaan hautautuneen kuvauksen uudelleen esille. Seppo Sihvonen

 

Rauno Suominen

                           s/s Yarmouth Castle'n

                   tuhoisa matkan pää Bahaman  vesillä.

 

Kuvaus pelastusaluksena toimineen ms  FINNPULP'in radiohytin vaiheilta matkalla Mobile-Nassau   10-13.11.1965  Kaikki kellonajat, myös radiotoiminnan, ovat selvyyden vuoksi ja vuorokauden oikeaa ajankohtaa ilmaistakseen, paikallista aikaa. GMT-aika on  11-13.11.65  päivinä 5 tuntia paikallista aikaa edellä.

Aluksemme, ms Finnpulp, irroittautuu viljalaiturista Mobilessa,  Alabama USA, keskiviikkona marraskuun 10 p:nä klo  15:45. Olemme odotelleet siellä 3500 tonnin soijalastierää yli 3 viikkoa, joten kaikki laivalla ovat iloisia saatuamme mainitun lastin viimein aluksen uumeniin ja päästessämme jatkamaan jo pitkäksi venynyttä matkaamme. Seuraava satamamme tulee olemaan Bahamasaarten pääkaupunki Nassau, Providence Island nimisellä saarella. Saapuisimme sinne lauantaiaamuna.

Seuraavan päivän, torstain 11/11, matkaamme Meksikonlahdella kohti Floridan salmea kauniin ja hyvän lämpimän sään vallitessa. Ajoittaiset sadekuurot peittävät kuitenkin välillä viilentävästi auringon taakseen. Päivä kuluu  tavanmukaiseen tapaan normaaleine radiopäivystyksineen. Päivän kuluessa  alkavat lisääntyvät ilmastohäiriöt, jossain määrin haitata kuuluvaisuutta vastaanottimissa. Yritän saada silloin tällöin Nassauradiota/VPN kuuluviin, siinä kuitenkaan onnistumatta sen paremmin lyhyillä kuin keskipitkilläkään aalloilla. Joudun turvautumaan Floridassa sijaitsevaan Lantanaradioon/WOE lähettäessäni alustavan saapumisilmoituksemme  Nassaun agentille.

Perjantaiaamuna klo 06:30 ohitamme Key West'in ja saavumme Floridan salmeen. Matkaa Nassau'un Key West'iä ohittaessamme on jäljellä jokseenkin tasan vuorokauden verran. Päivän kuluessa valmistelen tavanmukaiset paperit Nassaun satamaviranomaisia varten. Saan kapteenilta radiosanoman tarkkoine saapumisaikoineen ja rahatilauksineen lähetettäväksi Nassaun agentille.  Saankin tällä kertaa jo yhteyden pitkillä aalloilla suoraan Nassauradioon, monen turhan yrityksen jälkeen, ja sanoma menee siten suorinta tietä. Nassauradio on osoittautunut kuuluvaisuudeltaan hyvin heikoksi, sitä muuten sen enempää arvostelematta.  Sen sijaan saan Helsinkiradioon aamupäivällä mainiosti yhteyden. Se vastaa ensimmäiseen kutsuuni 16894 Khz:lla ja lähetän yhden yksityissähkeen Suomeen.  Viimeisen päivystysajan päätyttyä käyn vielä saunassa ennenkuin, kello lähestyessä  23.00:a, menen nukkumaan kädessäni romaani, josta ehtisin lukea muutaman sivun ennen unen tuloa.  Seinän takana on radioasema asianmukaisessa kunnossa, automaattihälyttimen pitäessä vahtia.  Kellon olen asettanut herättämään minut aamulla 6:lta, samoihin aikoihin, jolloin saapuisimme perille Nassauun. En voi kuvitella, että toimenpide on aivan tarpeeton. Tulisin heräämään aivan toisenlaisissa olosuhteissa - olosuhteissa, joita seuraavat tunnit ja tapahtumat tulevat pysymään mielessä hirvittävänä muistona. Tulisimme kokemaan kauhistuttavan näytelmän tyynellä kuutamoisella merellä. Bahamasaarten vesialueella. Nukahdan - aavistamatta, että parin tunnin kuluttua........

Panaman lipun alla kulkeva matkustaja-alus, s/s Yarmouth Castle/HPJJ, n. 5000 brt rakennettu 1927, lähtee tavanmukaiselle viikonloppuristeilylleen Miami'sta, Florida, perjantaina 12 p:nä illansuussa päämääränä Nassau, jonne sen pitäisi saapua aikaisintaan  lauantaiaamuna, 12 tunnin kuluttua. Aluksessa on 371  matkustajaa, suurimmalta osaltaan amerikkalaisia viikonlopun viettäjiä, sekä  175 hengen vahvuinen, pääosaltaan tummaverinen miehistö. Päällikkönään kreikkalaissyntyinen  kapt. Voutsinas.

Toinen Panamassa rekisteröity matkustaja-alus,  S/S  Bahama Star/HPGZ, 7114 brt, rakennettu 1931, lähtee samanlaiselle viikonloppuristeilylleen Miami'sta yhden tunnin  Yarmouth Castle'n jälkeen, päämääränään myöskin Nassau. Nopeus noin 18 mpk/t, kuten edellä kulkevallakin huviristeilijällä.

Puolenyön jälkeen, lauantaina 13 pv marraskuuta alettua, ovat alukset ehtineet "Northwest Providence Channel"  -  vesialueelle Bahama-saarten väliin.  Edellä kulkee Finnpulp ja perässämme,  meitä tavoittaen Yarmouth Castle ja Bahama Star. Tuhoaan kohtikulkevan Yarmouth Castlen mastovalot ovat jo näkyvissämme taivaanrannalla, perässäpäin.

Komentosillallamme vahdissa oleva II perämies käynnistää tutkan mitatakseen etäisyyttä lähimpänä olevaan saareen, josta näkyvät yhden majakan valot. Hän havaitsee samalla tutkan kuvapinnalla lähestyvän aluksen takaapäin.  Klo 02.20 alus on noin 6 mpk päässä meistä. Katsoessaan tutkaa uudelleen hän havaitsee hämmästyksekseen etäisyyden muodostuneen 8 mpk:ksi.  Kello on tällöin 01.30. Ihmetellen asiaa hän ottaa kiikarin ja menee ulos komentosillan siivelle katsomaan takanamme olevaa alusta. Havaitsee aluksesta nousevan korkean savupatsaan ja liekkejä keskilaivan vaiheilta.

Kapteeni herätetääm välittömästi hänen toimestaan. Kello on 01.32. Aluksella suoritetaan yleinen hälytys sen jälkeen kun aluksen kurssi on käännetty takaisinpäin kohti palavaa alusta, ja koneen teho kiristetty äärimmilleen, n  17 mpk;ksi/t.

....Herään sikeästä unestani ovelta kuuluvaan huutoon. Huomaan äänen kapteenin aiheuttamaksi, kun hän ilmoittaa: "Herää kipinä ylös, lähellä on laiva tulessa".

Olen muutaman sekunnin kuluttua radiohytissä ja avaan radion 500 khz:lla. Jalassani on vain lyhyet alushousut, mutta ehdinpä kai jossain vaiheessa myöhemmin  pukeutua enemmän. On liian lämmintä olla tässäkin asussa.  Kuuntelen muutaman minuutin ja hämmästykseni kasvaa sen johdosta, ettei mitään hätään viittaavaa ole kuultavissa. Vain normaali liikenne, sekin hyvin vähäistä, mutta kuitenkin normaalia ottaen huomioon vuorokauden ajankohdan, 01.35-01.40 Pitäisihän tulessa olevan aluksen jotain ilmaista itsestään, jollei hätä- niin ainakin pikamerkin edeltävällä sanomalla, tai miten tahansa muuten. Laiva on niin iso, että siinä varmasti on myös sähköttäjä.  Tämän kävin jo toteamassa tullessani radiohyttiin.

Menen kerrosta ylemmäksi karttahyttiin, jonne radio myös avonaisista ovista kuuluu, saadakseni palavan aluksen sijainnin ja toimintaohjeet kapteenilta, koska palava alus ei ilmaise itseään radiota käyttäen. Saan kapteenilta haluamani tiedot sekä kehoituksen hälyttää Nassauradio/VPN, joka on lähin sopiva asema, n 60 mpk päässä meistä kaakkoon. Hätä- tai pikamerkkiä kapteeni ei kuitenkaan katso tarpeelliseksi käyttää meidän taholtamme, vaan se katsotaan parhaaksi jättää rannikkoaseman toimenpiteiden varaan. Osoittautuukin hyväksi, ettei ainakaan autoalarm-hälytysmerkkejä lähetetä, koska muiden kauempana olevien laivojen hätäsanomakuittauksista ja liikenteeseen mahdollisesti sekaantumisesta tulisi olemaan vain haittaa, heidän pystymättä tilannetta millään tavoin auttamaan.Olisimme yksin kyllä suurissa vaikeuksissa  pelastustyössä, mutta onneksi Bahama Star on myös lähestymässä - vielä siitä tietämättämme.

Kutsun VPN  kolme eri kertaa 500 Khz:lla, sen kuitenkaan vastaamatta.- Ihmeellistä, häiriöitä ei ole. Sen on pakko kuulla 60 mpk:n etäisyydeltä, jos se yleensä kuuntelee. Päivystysajaksi on luetteloon merkitty sen kohdalla  H24. VPN ei tule myöhemminkään ääneen missään hätäliikenteen vaiheessa.

Päätetään hälyttää Yhdysvaltojen Coast Guard CG Miami/NMA vastaa kutsuuni heti. Floridan rannikko on meistä 110 mpk:n päässä länteen,  ja Miami on jokseenkin kohdallamme lännessä. Annan NMA:lle seuraavan ilmoituksen 500 Khz:lla: "Suomalainen m/s Finnpulp = klo 01.40 havaittu tulessa oleva alus paikassa 25.55N 78.04W stop olemme matkalla sen luo ja arvioimme saapuvamme sen viereen 20 minuutin kuluttua stop kutsunut VPN 3 kertaa  saamatta vastausta" ja - kapteenin samalla tuodessa radiohyttiin lisätiedotusta - samaan jatkaen " stop nyt havaittu palavasta aluksesta ammuttavan punaisia valoammuksia."

Kaikki keskustelu käydään luonnollisesti englannin kielellä, muutan sen tähän vain suomeksi. On huomattava, että ensimmäisen 1,5 tunnin aikana ei ole tarkoin selvillä aikamääristä, kovasta kiireestä johtuen. Samasta syystä merkinnät  radiopäiväkirjkaan jäävät puutteellisiksi. Olisi suoranaista liikenteen hidastuttamista,  jos kaiken kirjoittaisi ylös. On katastrofitilanne, ei sovi hidastuttaa millään lailla. Yritän ottaa selville tietoja palavasta aluksesta ja samalla tiedonantojen vaihto NMA:n kanssa, sekä hiukan myöhemmin myös Bahama Star'n/HPGZ , on erittäin vilkasta. Kelloon ei ehdi vilkaista, puhumattakaan kynän käytöstä. Pitäisi olla magnetofoni, jossa tarkka liikenteen kulku jälkeenpäin selviäisi. Liikenne alkaa joka tapauksessa klo 01.53  jatkuen sen jälkeen tiiviinä, ensin Finnpulpin ja CG Miamin kesken, sekä myös hiukan myöhemmin Bahama Star mukaan tullen.

NMA kuittaa sanomani 01.57 ja tiedustelee. "Voitteko ilmoittaa aluksen nimen, kansallisuuden tai kuvailkaa tuntomerkit? Onko se tankki-, matkustaja- tai jokin muu aluis? Mistä se on tulossa?"

Hetken kuluttua pystyin ilmoittamaan, saatuani tiedon komentosillalta:"Arvelumme mukaan se on matkustaja-alus, odottakaa"..."Pimeyden vuoksi emme tiedä sitä vielä. Se on vielä tunnistamattomissa. Voimme nähdä vain sen valot ja mustan savupiipun pään"..."Eräs toinen matkustaja-alus on myös tulossa sitä kohti". Vastakkaiselta suunnalta on nyt tulossa palavaa alusta kohti  Bahama Star, kuten hetkeä myöhemmin saan tietää. Se on jo havainnut myös palavan aluksen.  Ilmoitan edelleen NMA:lle "Etäisyys nyt 0,5 mpk ja voimme nähdä pelastusveneitä palavan aluksen ympärillä".

NMA: "Yrittäkää saada selville aluksen nimi, jotta voimme lähettää XXX". "Ovatko he jo jättäneet aluksen?"  "Yritän saada selville", vastaan.

Lähetän kutsun 500 Khz:lla ja pyydän palavaa alusta ja lähestyvää matkustaja-alusta ilmaisemaan itsensä. Kumpikaan ei vastaa.

NMA: "Lentokoneita on matkalla laivan luo". Näihin aikoihin ottaa lähestyvä  Bahama Star radiopuhelimella yhteyden Coast Guard'iin ja, tuntien palavan aluksen jo kauempaa, ilmoittaa tälle tilanteen sekä palavan aluksen nimen.

NMA:"Bahama Star/HPGZ" tulossa auttamaan tulessa olevaa "Yarmouth Castle"a/HPJJ "Ok" Saavumme palavan aluksen luokse jokseenkin sen ajan kuluttua, minkä olen Coast Guard'ille ilmoittanut ensimmäisessä ilmoituksessani. Jo ulkosivulla valmiina oleva vasemman puoleinen pelastusveneemme lasketaan vesille, ja se lähtee heti II perämiehen komennuksessa palavan aluksen luo pelastustyöhön. Oikean puoleinen laskuporras lasketaan alas, koska siltä suunnalta on laivaamme lähestymässä yksi Yarmouth Castle'n pelastusveneistä mukanaan laivasta pelastautuneita.  Heidän päästyään laivaan nostetaan laskuporras ylös, jotta saadaan myös sen puoleinen pelastusveneemme vesille. Tästä lähtien käytetään vasemman puolen laskuporrasta pelastuneita laivaan kuljetettaessa.   "Yarmouth Castle" on tulessa keskilaivan keulaosasta komentosilta mukaan luettuna. Liekit ja savu nousevat korkealle. Kuuluu rätinää ja pieniä pamahduksia. Tuli etenee hiljalleen perään päin. Aluksesta ei näy mitään merkkejä mahdollisista sammutusyrityksistä, ainakaan enää tässä vaiheessa, kun tuli on jo täysin valloillaan. Näky on kauhistuttava. Ihmisiä on meressä, usean sadankin metrin päässä "Yarmouth Castle'sta", heitä on vielä palavan aluksen peräosassa, ja laskeutumassa köysiä pitkin pelastusveneisiin. Vain muutama aluksen pelastusveneistä on laskettu veteen, suurin osa on edelleen ylhäällä telineissään, osa niistä jo palaen. Kuuluu huutoa ja valituksia.

Ilmoitan NMA:lle:"Olemme poimimassa merestä eloonjääneitä". "Bahama Star" saapuu muutaman minuutin kuluttua paikalle ja alkaa laskea pelastusveneitään vesille. Finnpulp antaa sille tilaa mahdollisimman lähelle "Yarmouth Castle'a", jotta se suuren pelastusvenemääränsä ja laivassa saatavissa olevan lääkärinavun takia olisi hyvin tehokas pelastustoiminnassa.  Bahama Star ilmoittaa meille 500 Khz:lla :"Aloitamme pelastustoiminnan veneillämme". "Ok"

Saamme kuulla pelastuneilta palon alkaneen läheltä radiohyttiä. Tämä selittää sen, miksi alus ei ole käyttänyt radiotaan lainkaan. NMA tiedustelee Bahama Star'ilta  onnettomuusaluksessa olevien ihmisten lukumäärää sen matkalle lähtiessä. Bahama Star arvelee heitä olevan yli 400. Tietooni on jo kantautunut laivallamme olevilta pelastuneilta, että heitä olisi noin 600.

Tiedoitan NMA:lle" Kuulin täällä heitä olevan noin 600. Meillä on nyt noin 30 pelastunutta laivalla ja jatkamme pelastustyötä". Kello on nyt  03.06. "Selvä".

Coast Guardin lentokoneet saapuvat onnettomuusalueelle ja alkavat kiertää tiukkaa ympyrää alueen yläpuolella, ampuen n. 3 minuuttia palavia valosoihtuja siten, että koko tarvittava alue pysyy koko ajan valoisana, mutta lentokoneet laajentavat tätä valokehää huomattavasti laajemmalle valoammuksillaan auttaakseen kauempana meressä olevien haaksirikkoisten ihmisten löytämistä. Ensimmäiseksi lähtenyt pelastusveneemme on jo vienyt täyden lastin merestä poimimiaan ihmisiä Bahama Star'iin. Toinen pelastusveneemme ja kymmenkunta Bahama Star'in venettä ovat myös palavan aluksen vieressä ja auttavat ihmisiä pois Yarmouth Castle'sta. Muutamia, täydessä lastissa olevia, veneitä soutaa pois palavan aluksen läheltä ja suuntaa pelastaviin aluksiin. Oma moottoripelastusveneemme hinaa venettä peräjälkeen. Lentokoneet pudottavat pelastuslauttoja.

03.43 ilmoitan NMA:lle: "Näyttää siltä kuin eloojäääneitä ei enää olisi "Yarmouth Castle'ssa". Meillä on nyt yli 50 pelastettua. Loput pelastuneista ovat joko Bahama Star'issa tai vielä useissa pelastusveneissä.  Yarmouth Castle palaa voimakkaasti. Jatkamme edelleen pelastustyötä".   04.09 NMA tiedustelee tilannetta. Pyydän odottamaan hetken. 04.13 vastaan: "Meillä on nyt noin 90 eloonjäänyttä. Jatkamme edelleen". "Onko teillä tarpeeksi valoa?" "Kyllä". "Onko ketään vielä jäljellä?"  Pelastusveneemme on vielä etsimässä mahdollisia eloonjääneitä. Arvelemme kaikkien olevan nyt pelastetut, mutta kutsun teitä uudelleen antaakseni tarkempia tietoja".

Emme ole vielä tietoisia, paljonko pelastuneita on molemmissa laivoissa yhteensä. Tiedämme meillä olevan noin 90, mutta Bahama Star'illa ei ole vielä suoritettu alustavaakaan laskentaa siellä esiintyvien suurempien vaikeuksien vuoksi. Onhan aluksella omaakin matkustajajoukkoa ja miehistöä useita satoja. Emme tiedä vielä sitäkään, että Yarmouth Castle'en on jäänyt suuri määrä ihmisiä matkustajaosastoihin tulen saaliiksi.  Hei eivät ole päässeet käytävien kautta kannelle ja pelastautumaan, vaan ovat palaneet kuoliaiksi, todennäköisesti jo ennen paikalle tuloamme. Kaikki pelastettavissa olleet elonjääneet ovat nyt jo turvassa molemmissa aluksissa. Helikopterit ovat saapuneet paikalle ja alkavat kuljettaa pahimmin loukkaantuneita Bahama Star'ilta sairaalaan Nassau'un. Yksi veneistämme suorittaa edelleen etsintöjä.

04.25


Bahama Star ilmoittaa meille: "Olen yhteydessä ilmavoimien kanssa 2182 khz:lla. Oletteko matkalla Nassau'un?" "Pysyttelemme alueella edelleen ja yksi veneistämme suorittaa etsintöjä". "Jos teillä on lääkärinapua tarvitsevia, lähettäkää heidät tänne". "Arvelen ettei meillä kukaan tarvitse lääkäriä". En ole kuullut sellaisista.   04.54 ilmoitan Bahama Star'ille: "Moottoripelastusveneemme lähtee vielä kerran Yarmouth Castl'en luo. Jatkamme Nassau'un auringonnousun jälkeen. "Selvä".

Vaihdamme tietoja Bahama Star'in kanssa koskien erilleen joutuneita tai kadoksissa olevia pelastettujen omaisia. Bahama Star ei voi vielä antaa mitään tietoja, koska siellä ei ole nimien tarkistusta voitu suorittaa. Meillä kerätään nimiä listalle ja pystyn antamaan pari hänen kysymänsä nimen, jotka ovat meillä turvassa. Kuulen meilläkin olevan erään loukkaantuneen ja shokkitilassa olevan naisen. Hänen miehensä on myös kyseltävien listalla, ja löytyy vasta myöhemmin Bahama Star'ista. Annan tiedon  Bahama Star'ille. Olemme jonkin aikaa jo käyttäneet 2182 khz:a.

"Meillä on eräs Mrs Margaret Farrell joka on huonossa tilassa. Hän tarvitsee helikopterikuljetuksen sairaalaan. Lähetämmekö hänet moottoriveneellä teille. Voitteko tarkistaa, onko hänen miehensä Joseph Farrell teillä?"  kello on  05.55  "Selvä.OK".

06.04 ilmoitan NMA:lle "Olemme juuri lähettäneet erään lääkärinapua tarvitsevan Bahama Star'iin. Kapteeni pyytää lupaa saada jatkaa matkaa Nassau'un n 20 minuutin kuluttua laivalla olevien eloonjääneiden kanssa". " Selvä. Odottakaa hetki".

Olen muutamaa minuuttia aikaisemmin käynyt venekannella katsomassa Yarmouth Castle'n tilannetta, jolloin alus hiukan kallistuneena oli täysin liekkien vallassa keulaosaa lukuunottamatta. Yö alkoi jo väistyä ja idänpuoleinen taivaanranta osoitti auringon olevan nousemassa. En ole näkemässä, kun alus hiukan tilannetutkimukseni jälkeen palaen nopeasti uppoaa, ensin kyljelleen kallistuen.  Aluksen uppoamisaika on 06.03. Paikalla on sen jälkeen vain pirstaleita, muutamia tyhjiä pelastusveneitä ja -lauttoja, lentokoneiden ampumien valopanosten laskuvarjoja. Ilmassa kiertelevät edelleen lentokoneet, ja helikopterit kulkevat Nassaun ja Bahama Star'in väliä kuljettaen loukkaantuneita. Paikalle on ilmestynyt jossain vaiheessa myös pieni kaksimastoinen moottoripurjealus, joka kiertelee onnettomuusalueella. Kiertelyä suorittavat edelleen myös Bahama Star ja Finnpulp.   06.15  tiedottaa  NMA meille:" Teitä kehoitetaan jäämään alueelle tässä vaiheessa".

"Ok. Pysytteleme alueella edelleen".   06.26 "Onko Yarmouth Castle vielä uponnut?" En ole saanut mitään ilmoitusta aluksen uppoamisesta. Kaikilla on ollut tarpeeksi kiirettä omissa töissään huomaamatta ilmoittaa siitä minulle. Käyn katsomassa vasemmanpuoleisella venekannella. Yarmouth Castle' ei näy. Menen oikealle puolelle, josta en näe sitä myöskään. Kysyn komentosillalta, josta saan tietää sen uponneen n. 15 minuuttia sitten, ehkä 20. Välitän tiedon NMA:lle

"Yarmouth Castle upposi noin 06.05". 06.32 kysyy NMA:"Sanokaa , tiedättekö onko kaikki eloonjääneet poimittu ylös. Bahama Star'ia on pyydetty ilmoittamaan eloonjääneiden lukumäärä. Emme voi sallia teidän jättävän aluetta ennenkuin tiedämme, ovatko kaikki eloonjääneet pelastetut ja tarvitsevatko he Coast Guard'in apua. Coast Guard'in alus on saapumassa paikalle myös ja se on siellä noin 09.30. Näyttää siltä, että Bahama Star'in olisi valvottava tilannetta ja annettava meille selvitys toiminnasta.

"Meillä on noin 90 pelastettua aluksella ja me suoritamme etsintöjä edelleen. Tarkistamme tällä hetkellä ajelehtivia pelastusveneitä".m "Ovatko pelastusveneet teidän, Yarmouth Castle'n vai Bahama Star'in?" "Useimmat ovat Yarmouth Castle'n, mutta en voi sanoa varmasti".  "Pyytäkää Bahama Star'ia tulemaan  454/440 Khz:lle". "Teen sen".  Otan Bahama Star'iin yhteyden radiopuhelimella ja ilmoitan NMA:n tahtovan yhteyttä. Bahama Star on ollut jo pidemmän aikaa pysyvässä yhteydessä Coast Guard'in helikoptereiden kanssa puheella ja itse olen päivystänyt pääasiassa 500 Khz:lla, sekä jonkin verran myös  2182 khz:a, minkä kuuntelu on jäänyt kuitenkin vähälle sijalle ollessani melko tiiviissä yhteydessä NMA:n kanssa. Liikenne 500 Khz:lla on muodostunut jo alussa hätäliikenteeksi, vaikka myöskään NMA ei missään vaiheessa lähetä  hätä- tai pikamerkkiä. Pikamerkin se lähettää vasta myöhemmin, mutta toisessa tarkoituksessa. Kukaan ei kuitenkaan häiritse liikennettä sivulta päin millään tavoin. Kaikkialla ovat muut asemat hiljaa ja kuuntelevat. Koska mm. Yarmouth Castle'n päällikkö ja muuta päällystöä on Bahama Star'issa, pyytää NMA sieltä raporttia eloonjääneistä, yksityiskohtia tulen alkamisen syistä, uppoamisesta ym. asiaan kuuluvasta, ilmoittaen, ettei se anna Bahama Star'in ja Finnpulp'in poistua alueelta ennenkuin mainittu raportti on tehty. "Haluatteko meiltä vielä jotain tietoja" kysyn NMA:lta  klo 07.00.

"Tehkää oma raporttinne tapahtumista"  vastaa NMA. "Selvä.Kutsun teitä uudelleen".Tämän jälkeen olen puhelimella yhteydessä Bahama Star'in kanssa ja keskustelemme eloonjääneistä. Saan tietää heidän arvioineen noin 250 matkustajaa ja 110 miehistöön kuuluvaa olevan heillä pelastettuna. Kello 08.08 annan kapteenin raportin NMA:lle osuudestamme pelastustyöhön ilmoittaen siinä myös meillä olevan pelastettuja 94, joista 54 matkustajaa  ja 40  miehistön jäsentä. Myöhemmin  osoittautuu pelastuneiden epäselvästi kirjoittamansa nimilistan vuoksi meillä olevan 51 matkustajaa ja 41  miehistöön kuuluvaa, siis yhteensä 92 henkeä, minkä korjaan NMA:lle.

08.38 pyydän jälleen lupaa saada jatkaa matkaamme Nassau'un. NMA pyytää ottaa yhteyttä jossain alueella olevaan Coast Guard Commander'iin radiopuhelimella.

Kutsun mainittua henkilöä 2182:lla, mutta en saa vastausta. Todennäköisesti hän on helikopterin mukana jossain Nassaun matkalla sairaslennolla Bahama Star'ista. Meilläkin ilmenee kiireellinen insuliinitarve 2 pelastetulle.  08.52 annan ilmoituksen NMA:lle "En saa yhteyttä 2182:lla CG Commander'iin. Tarvitsemme mahdollisimman nopeasti insuliinia eräälle Mr Alexander Hamilton'lle ja hänen vaimolleen". "Mitä tyyppiä".  Ota selvää ja vastaan: "Insuline type U-80 protomine Zinc ja Type U-80 standard". "Selvä. Ilmoitan asiasta". 09.25 kysyy NMA: "Joko CG alus on saapumassa".  "Eräs alus on jo tulossa, mutta emme näe vielä onko se CG".NMA  "Se saapuu pian".

09.48 lähettää NMA pikamerkin ja kehoittaa kaikkia laivoja, jotka mahdollisesti olisivat matkalla "Northwest-Providence" Channel'iin  huomioimaan onnettomuusalueella olevat pirstaleet ja pelastusvälineet ja mikäli mahdollista, auttamaan tarvittaessa.

10.08 ilmoitan NMA:lle: "CG kutteri on nyt kiertelemässä alueella. En ole ollut vielä yhteydessä sen kanssa. Kiirehtikää matkanjatkamislupaamme. Eloonjääneet meillä alkavat käydä kärsimättömiksi". "Tiedättekö CG aluksen nimen?". "Emme vielä ".  "Se on CG  "Cape Shoalwater". Ottakaa siihen yhteys. Se toimittaa insuliinin". "Selvä".

10.20 saan yhteyden  Cape Shoalwater'in  kanssa ja pyydän sitä tulemaan ulkosivullemme. Se saapuu ja antaa meille luvan jatkaa matkaa Nassau'un. Ilmoittaa insuliinin lähetettävän meille Nassau'sta helikopterilla.  Bahama Star on jo aikaisemmin saanut luvan lähteä Nassau'un. Cape Shoalwater jää onnettomuusalueelle suorittamaan vielä etsintöjä.

10.37 NMA:lle: "Olemme olleet yhteydessä Cape Shoalwater'in kanssa ja lähdemme nyt jatkamaan matkaamme. Saamme insuliinin Nassau'sta helikopterilla. Saavumme Nassau'un noin 15.00." "Ok."

Jätämme taaksemme synkän, merihistoriaan jäävän onnettomuuspaikan, jossa 1800 jalan syvyydessä makaa Yarmouth Castle uumenissaan 81  hiiltynyttä ruumista. Usea kuolee vielä myöhemmin vammoihinsa sairaalassa, ja monet ovat edelleen sairaalahoidossa, joukossa vakavastikin  loukkaantuneita ja palovammoja saaneita. Noista 81:stä on kaksi miehistöön kuuluvaa, muut matkustajia. Tarkkaa lukumäärää Bahama Star'issa olevista eloonjääneistä ei saa ennenkuin satamassa. Kaikkiaan pelastuneita lienee 457, kuten myöhemmin ilmenee. Ilmoitan vielä Bahama Star'ille saapumisaikamme Nassau'un.Jotkut matkustajista, jotka ovat pelastetut Yarmouth Castle'sta, ovat pyytäneet saada lähettää radiosanoman omaisilleen maihin, mutta hätäliikenteen kestäessä on minun ollut pakko kieltäytyä. Nyt on aika lähettää niitäkin.

12.42 tuo helikopteri insuliinin ja samalla yhden Coast Guard'in upseerin, joka alkaa suorittaa tutkimusta pelastettujen joukossa. 12.50 puhelu Kanadasta, Torontolaisesta sanomalehdestä, Nassauradion kautta. Muista mahdollisista lehti- tai uutisnälkäisten reportterien puheluista kieltäydymme. Ei ole vielä aikaa sellaiseen.

16.30 aikoihin saavumme Nassau'un, jossa ambulanssit, kuljetusautot, lääkärit, sairaanhoitajat, poliisit, sanomalehtimies ja valokuvaajien joukko, yleisö odottavat laiturilla. ----- Matkamme Mobile - Nassau, on päättynyt.

Järkyttävä kuva, luonnollisempana kuin paraskaan valokuva, säilyy ikuisesti mielessä. "Yarmouth Castle" palaa.......

Ms Finnpulp, matkalla Savannah - London  20/11 1965

Rauno Suominen

 

 

Kts USCG - pdf täältä:

 

https://www.uscg.mil/hq/cg5/cg545/docs/boards/yarmouthcastle.pdf

 

     

 

 

 

 

 

Liitetiedostot:
TiedostoTiedoston koko
Lataa tämä tiedosto (yarmouthcastle.pdf)yarmouthcastle.pdf991 kB