Historia
S/s Arcturuksen radioasema 1920
- Tietoja
- Viimeksi päivitetty: 31.07.2014 15:51
- Julkaistu: 31.07.2014 08:01
- Kirjoittanut Seppo Sihvonen
- Osumat: 2605
Aluksen laji | matkustajahöyrylaiva |
Lippuvaltio | Suomi |
Rakennustelakka | Gourlay Brothers and Company,Dundee, Skotlanti |
Vesillelasku | 1899 |
Suurin pituus | 88,95 m |
Leveys | 11,57 m |
Suurin syväys | 6,57 m |
Bruttovetoisuus (GT) | 2067 |
Koneteho | 3250 hv kW |
Nopeus |
13,5 kn |
Matkustajakapasiteetti | 139, joista 67 I luokassa ja 72 II luokassa |
Arcturus rakennettiin 1899 Gourlay Bros. & Co:n telakalla Dundeessa Skotlannissa. Se liikennöi ensimmäisen maailmansodan puhkeamiseen saakka SuomestaEnglantiin. Ensimmäisen maailmansodan aikana alus oli Tukholmassa ja helmikuussa 1918 se kuljetti jäänmurtaja Sammon avustamana 945 jääkäriä LibaustaSaksasta Vaasaan, jonne se saapui 25. helmikuuta 1918.
Sotien välisenä aikana 1920- ja 1930-luvuilla Arcturus jatkoi liikennettä enimmäkseen Helsinki/Hanko/Turku – Kööpenhamina – Hull -linjalla. Alus törmäsi 19. joulukuuta 1930 tiheässä sumussa Kattegatin luona toiseen Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön matkustajalaivaan S/S Oberoniin. Törmäyksen seurauksenaOberon upposi vieden mukanaan 43 henkilöä. Arcturus sai vain jonkin verran vaurioita keulaansa ja se pystyi jatkamaan matkaa omin voimin pelastustöiden päätyttyä.
Talvisodan aikana 13. tammikuuta 1940 Arcturus vaurioitui lentopommituksessa Turun satamassa. Korjausten yhteydessä sen ruumaan rakennettiin tilat 500sotalapsen kuljettamiseen ja alus kuljettikin sitten sotalapsia Turusta Tukholmaan.[1]
Sodan jälkeen Arcturus liikennöi Turku – Tukholma ja Helsinki – Antwerpen linjoilla. Vuonna 1948 se kuljetti valtaosan Suomen olympiajoukkueesta Lontoon olympialaisiin[1] ja Helsingin olympialaisten aikana kesällä 1952 alus oli Turku – Tukholma-linjalla. Se saapui viimeiseltä matkaltaan Antwerpenistä Suomeen 22. lokakuuta 1956. Se myytiin 1957 Lyypekkiin Länsi-Saksaan ja alus romutettiin samana vuonna[2] Hendrik-Ido-Ambachtissa Hollannissa.
Laivan kunniaksi on nimetty Helsingin Kalasatamaan Arcturuksenkatu.
Edellä on Wikipediasta kopioitua tietoa legendaarisesta matkustalaivasta s/s Arcturus. Arcturuksella on ollut vaiheikas ura Suomen merenkulun historiassa.
Ohessa on liitteenä valokuva s/s Arcturuksen radioasemasta. Tämä kuva on skannattu STRY:n arkistoista löytyneestä erittäin vanhasta valokuvasta.
Kuvan takana teksti: " S/s Arcturuksen radioasema heti asennuksen jälkeen toukokuussa 1920 Hullissa. Aaltomittari näkyy vielä pöydällä. Kuvassa laivan ensimmäinen rasiosähköttäjä Lauri Koskela."
Kuva on julkaistu 1 kerran Suomen Radiosähköttäjäliitto ry 25-vuotis juhlajulkaisussa 1945.Kuvassa oleva Lauri Koskela on mm Suomen Radiosähköttäjäliitto ry perustajajäsen. Jäsen numero 15.
Lauri Koskelalla on ollut myös kovin vaiherikas ura radiosähköttäjä pioneerina. Hän on ollut osallisena mm useammassa haverissa. Ohessa on skannattu SR 25-vuotismatrikkelista hänen silloinen ansioluettelonsa v 1945. SR liiton 50-vuotis matrikkelin mukaan Lauri Koskela kuoli Turussa 30.05.1951
Kuva on otettu siis 1920 toukokuussa. Silloin elettiin vielä I maailman sodan jälkeisiä kovin melskeisiä aikoja. Venäjällä sodittiin silloin eri puolilla laajaa valtakuntaa, bolshevikkien ja muitten ryhmittymien välillä. Kuva on otettu vajaa vuosi ennen Kronstadtin kapinaa.