Historia

S/s Arcturuksen radioasema 1920

S S Arcturus.jpg

Aluksen laji matkustajahöyrylaiva
Lippuvaltio Suomen lippu Suomi
Rakennustelakka Gourlay Brothers and Company,Dundee, Skotlanti
Vesillelasku 1899
Suurin pituus 88,95 m
Leveys 11,57 m
Suurin syväys 6,57 m
Bruttovetoisuus (GT) 2067
Koneteho 3250 hv kW
Nopeus

13,5 kn

Matkustajakapasiteetti 139, joista 67 I luokassa ja 72 II luokassa

Arcturus rakennettiin 1899 Gourlay Bros. & Co:n telakalla Dundeessa Skotlannissa. Se liikennöi ensimmäisen maailmansodan puhkeamiseen saakka SuomestaEnglantiin. Ensimmäisen maailmansodan aikana alus oli Tukholmassa ja helmikuussa 1918 se kuljetti jäänmurtaja Sammon avustamana 945 jääkäriä LibaustaSaksasta Vaasaan, jonne se saapui 25. helmikuuta 1918.

Sotien välisenä aikana 1920- ja 1930-luvuilla Arcturus jatkoi liikennettä enimmäkseen Helsinki/Hanko/Turku – Kööpenhamina – Hull -linjalla. Alus törmäsi 19. joulukuuta 1930 tiheässä sumussa Kattegatin luona toiseen Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön matkustajalaivaan S/S Oberoniin. Törmäyksen seurauksenaOberon upposi vieden mukanaan 43 henkilöä. Arcturus sai vain jonkin verran vaurioita keulaansa ja se pystyi jatkamaan matkaa omin voimin pelastustöiden päätyttyä.

Talvisodan aikana 13. tammikuuta 1940 Arcturus vaurioitui lentopommituksessa Turun satamassa. Korjausten yhteydessä sen ruumaan rakennettiin tilat 500sotalapsen kuljettamiseen ja alus kuljettikin sitten sotalapsia Turusta Tukholmaan.[1]

Sodan jälkeen Arcturus liikennöi Turku – Tukholma ja Helsinki – Antwerpen linjoilla. Vuonna 1948 se kuljetti valtaosan Suomen olympiajoukkueesta Lontoon olympialaisiin[1] ja Helsingin olympialaisten aikana kesällä 1952 alus oli Turku – Tukholma-linjalla. Se saapui viimeiseltä matkaltaan Antwerpenistä Suomeen 22. lokakuuta 1956. Se myytiin 1957 Lyypekkiin Länsi-Saksaan ja alus romutettiin samana vuonna[2] Hendrik-Ido-Ambachtissa Hollannissa.

Laivan kunniaksi on nimetty Helsingin Kalasatamaan Arcturuksenkatu.

Edellä on  Wikipediasta kopioitua tietoa  legendaarisesta matkustalaivasta  s/s  Arcturus. Arcturuksella on ollut vaiheikas ura  Suomen merenkulun historiassa.

Ohessa on liitteenä valokuva s/s Arcturuksen radioasemasta.  Tämä kuva on  skannattu STRY:n arkistoista löytyneestä erittäin vanhasta valokuvasta.

Kuvan takana teksti: " S/s Arcturuksen radioasema heti asennuksen jälkeen toukokuussa  1920 Hullissa. Aaltomittari näkyy vielä pöydällä. Kuvassa laivan ensimmäinen rasiosähköttäjä Lauri Koskela."

Kuva on julkaistu  1 kerran Suomen Radiosähköttäjäliitto ry  25-vuotis juhlajulkaisussa 1945.Kuvassa oleva Lauri Koskela on mm Suomen Radiosähköttäjäliitto ry  perustajajäsen. Jäsen numero 15.

Lauri Koskelalla on ollut myös kovin vaiherikas ura  radiosähköttäjä pioneerina. Hän on ollut osallisena mm useammassa haverissa.  Ohessa on skannattu  SR 25-vuotismatrikkelista hänen silloinen ansioluettelonsa v 1945.  SR liiton  50-vuotis matrikkelin mukaan Lauri Koskela kuoli  Turussa  30.05.1951

Kuva on otettu siis 1920 toukokuussa. Silloin elettiin vielä I maailman sodan jälkeisiä kovin melskeisiä aikoja.  Venäjällä sodittiin silloin eri puolilla laajaa valtakuntaa,  bolshevikkien ja muitten ryhmittymien välillä. Kuva on otettu vajaa vuosi ennen Kronstadtin kapinaa. 

 

 

Liitetiedostot:
TiedostoTiedoston koko
Lataa tämä tiedosto (Arcturuksen radioasema.jpg)Arcturuksen radioasema.jpg256 kB
Lataa tämä tiedosto (Lauri Koskela jäsen nro 15.jpg)Lauri Koskela jäsen nro 15.jpg274 kB