Historia

Radiosähköttäjä lentoliikenteen palveluksessa.

Meriliikennettä on ollut tuhansia vuosia. On melottu puunrungoista tehdyillä aluksilla, on soudettu airoilla vähän suurempia kaleereja, on purjehdittu purjeilla, on höyrytty höyrylaivoilla.  Meriliikenteen höyrylaiva aikakausi alkoi jo ennen radioliikenne aikakautta.  Lentoliikenne, säännöllinen sellainen,  alkoi  1920 luvulla ja  sieltäkin löytyy ammattinimike  radiosähköttäjä. Sodan aikana  radiosähköttäjä/navigaattorit olivat omassa roolissaan suurten pommikoneiden ohjaamoissa. Radiosähköttäjä/navigaattoreita oli   lentoliikenteessä vielä  1950 luvullakin.   Lentoliikenteessä radiosähköttäjät olivat 1950 - 1960 luvun taitteessa hyvin edustettuna mm  lennonjohtajina Suomen lentokentillä. Itse valmistuin vuonna 1965  radiosähköttäjäksi ja silloin vielä puhuttiin radiosähköttäjille mahdollisesta lennonjohtajakoulutuksesta. Myöhemmin lennonjohtokoulutukseen vaadittiin muita tutkintoja ja lentolupakijoja  etc.

Suomen Radiosähköttäjäliiton  25-vuotisjuhlajulkaisussa , julkaistu vuonna 1945,  on kirjoitus : Radion merkitys liikenneilmailussa. Tämän kappaleen juhlajulkaisuun oli kirjoittanut Aero Oy:n  silloinen pääjohtaja  Gunnar Ståhle. Hänen kirjoituksestaan pieni lainaus.

"Sähkötyksen tultua käytäntöön otettiin Aero Oy:n palvelukseen  v  1928 erikoisia lentokoneradiosähköttäjiä, jotka hoitivat radioliikenteen sekä lentokoneissa, että Katajanokan maa-asemalla. Kuvaavaa silloisille käsityskannoille on, että milloin sää näytti kutakuinkin hyvältä voitiin radiosähköttäjä jättää koneesta pois, jotta hänen paikkansa vapautuisi ylimääräiselle matkustajalle siitä puhumattakaan, että hänen alussa oli lunastettava lentolippu."

Ståhlen kirjoituksessa on hyviä yksityiskohtia radioliikenteen kehityksestä lentoliikenteessä. Niistä ei tällä kertaa enempää.

Tätä juttua lähdin oikeastaan laittamaan muistiin,  kun löysin  Radiosähköttäjä lehdestä  nro 1/1964   Erkki Kurvisen kirjoittaman tekstin.  Tässäkirjoituksessaan hän kertoo  lennonvarmistustehtävissä olevista radiosähköttäjistä. Erkki Kurvisen teksti  ohessa liitteenä. Kurvisen kirjoitus on tyhjentävä selostus  sen aikaisista lennonjohdon tehtävistä.

Harmi vaan , että radiosähköttäjien elinkaari niin lentoliikenteen kuin siirtyvän meriliikenteenkin palveluksessa jäi niin lyhyeks.  Viimeisimmät ammattimiehet, jotka ovat työskennelleet hiukankin noihin juttuihin sivuavissa valvonta ja palvelutehtävissä, ovat jo melkein kaikki jääneet eläkkeelle.  Museot ja arkistot ovat enää kinnostuneita kokemuksistamme.

 

Seppo Sihvonen

Liitetiedostot:
TiedostoTiedoston koko
Lataa tämä tiedosto (RS 1 1964.jpg)RS 1 1964.jpg1773 kB